Monday, August 16, 2010

TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF

TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF

Ahli psikologi Eropah telah lama mengenal pasti asas pembentukan mental dan hubungannya dengan perkembangan kognitif manusia. Mereka menyarankan bahawa minda memainkan peranan penting dalam aspek perkembangan yang dilalui oleh manusia.

Latar Belakang Jean Piaget

Piaget merupakan seorang ahli biologi yang cukup terlatih. Beliau berasal dari Switzerland dan telah menggunakan model biologi untuk menghuraikan perkembangan kognitif manusia. Pada pandangan Piaget, minda boleh berkembang, berubah dan dapat mengadaptasi masalah yang berlaku apabila berinteraksi dengan persekitaran. Piaget dan ahli psikologi kognitif sering kala dikenal sebagai ahli struktur disebabkan mereka mementingkan struktur pemikiran manusia (Gardner, 1973).

Di usia remajanya beliau berminat dalam bidang biologi dan epistemologi iaitu suatu bidang ilmu dalam bidang falsafah yang banyak membicarakan tentang perkembangan dan perolehan pengetahuan manusia. Latar belakang beliau ini memberikan banyak sumbangan kepada bidang psikologi yang mula diceburi oleh Piaget setelah beliau bekerja dengan Binet untuk membentuk ujian kecerdasan mental. Semasa bekerja dengan Binet, Piaget tidak berminat untuk melihat hasil jawapan betul yang diberikan oleh kanak-kanak, tetapi beliau lebih berminat untuk melihat pola-pola yang ditunjukkan oleh kanak-kanak apabila mereka memberikan sumbangan pengetahuan bagaimana proses pembentukan pemikiran berkembang di kalangan kanak-kanak.

Jadual 1: Konsep-Konsep Asas Berhubung Dengan Teori Kognitif Piaget

Konsep

Takrif

Skemata

Struktur kognitif yang berubah untuk

mengadaptasikan maklumat baru

Asimilasi

Penerimaan maklumat baru sebagai

selaras dengan skemata sedia ada

Akomodasi

Pengubahsuaian skemata yang ada bagi

menerima maklumat baru

Keseimbangan

Gabungan proses asimilasi dan adaptasi

yang membantu dalam keseimbangan

terhadap pengetahuan, kepercayaan dan

pengalaman.

Piaget mengatakan tiap-tiap kanak-kanak mempunyai corak perkembangan mereka yang

bersendirian. Dengan sebab itu, kanak-kanak yang di dalam sesuatu darjah itu bukan sahaja berlainan peringkat kebolehan mereka tetapi juga berlainan kecepatan perkembangan kognitif mereka. Piaget berpendapat bahawa perkembangan kognitif itu berlaku dengan berperingkat-peringkat dan peringkat yang lebih awal adalah mustahak bagi perkembangan peringkat-peringkat yang berikutnya kerana peringkat-peringkat yang lebih awal itu menjadi asas bagi perkembangan yang berikutnya.

Tahap-Tahap Perkembangan Mental

Piaget mendapati kemampuan mental manusia muncul di tahap tertentu dalam proses

perkembangan yang dilalui. Beliau telah membahagikan perkembangan kognitif kepada empat tahap mengikut urutan umur. Tahap-tahap perkembangan itu ialah :

1) Tahap Sensori Motor atau deria motor ( sejak dilahirkan - 2 tahun )

2) Tahap Pra Operasi ( 2 tahun - 7 tahun )

3) Tahap Operasi Konkrit ( 7 tahun - 11 tahun )

4) Tahap Operasi Formal ( 11 tahun - 15 tahun )

Teori Erikson

Seorang tokoh lagi yang bernama Eric Erikson berpendapat bahawa kehidupan manusia adalah melalui lapan tahap psikososial yang berkembang dari tahap ke tahap seterusnya dengan mempunyai ciri-ciri berlawanan di tahap-tahap tertentu. Pada setiap peringkat bayi, kanak-kanak, zaman bermain, sekolah, remaja, awal dewasa dan tua terdapat konflik sosial yang akan diatasi untuk perkembangan seterusnya. Yang paling jelas dari hasil kajian Erikson ialah individu merupakan individu yang dinamik dan bukan statik dan dia mempunyai identiti tersendiri. Ini jelas kelihatan di tahap pertama Erikson ialah kepercayaan berlawanan ketidakpercayaan. Erikson berpendapat darjah kepercayaan bayi bergantung kepada nilai jagaan dan pemeliharaan ibu bapa atau orang lain yang menjaganya. Jika kehendak-kehendak bayi dipenuhi seperti mendapat makanan, minum, perhatian dan kasih sayang, dia akan memperoleh harapan untuk terus hidup. Sebaliknya, jika tidak, bayi berkenaan akan tidak dapat mempercayai orang di sekitarnya dan akan menjadi defensif serta akan cuba melindungi dari persekitaran yang tidak memberangsangkan nya. Ini bercanggah dengan pendapat Jean Piaget di mana beliau berpendapat kanak-kanak pada setiap tahap mempunyai perkembangan tertentu.

Tahap

Keadaan Sosial

Ekoran

Psikososial

  1. Lahir hingga 1 tahun

Sokongan, pemberian keperluan asas, ada

kesinambungan hidup.

Mempercayai

Kekurangan sokongan, penafian, tidak konsisten

Tidak

mempercayai

  1. 2 hingga 3 tahun

Mengendalikan sendiri dan sokongan.

Kebebasan

Perlindungan yang berlebihan, kekurangan sokongan dan keyakinan

Keraguan

  1. 4 hingga 5 tahun

Galakan, peluang sendiri, bertanya

Perasaan

bersalah

Tiada peluang, perasaan negatif

Kerajinan

  1. 6 hingga 11 tahun

Kemahiran diri, pendidikan yang cukup dan

produktif, menjadi model yang baik

Kerajinan

Kurang latihan, arah dan sokongan.

Rendah diri

  1. 12 hingga 19 tahun

Kestabilan dalaman yang berterusan, kefahaman

mendalam mengenai model seks, mendapatkan

maklum balas positif.

Identiti

Kekeliruan tujuan, maklum balas yang kurang

jelas, kurang memahami ekspektasi.

Kekeliruan

peranan

  1. Awal 20 hingga 35

Meluaskan kemesraan, persefahaman,

mempercayai.

Kemesraan

Kesunyian

Pengasingan

  1. 36 hingga 55 Tahun

Tujuan hidup, produktiviti

Kebolehan

menghasilkan

sesuatu

Kekurangan perkembangan diri

Terhenti

  1. 55 tahun ke atas

Perasaan mesra, perpaduan, berarah

Kesempurnaan

hidup

Kurang kesempurnaan, ketidakpuashatian.

Putus harapan

Implikasi Teori Piaget Dalam Pengajaran & Pembelajaran

Satu lagi pandangan tentang cara manusia belajar dan memperoleh pengetahuan ialah secara. Penggerak utama Kognitivisme adalah Jean Piaget. Idea Kognitivisme adalah perwakilan mental. Semua idea dan imej dalam minda individu diwakili melalui Kognitivisme struktur mental yang dikenali sebagai skema. Skema akan menentukan bagaimana data dan maklumat ini secocok dengan skema yang ada, maka murid akan menyerap maklumat tersebut ke dalam skema ini. Sekiranya tidak secocok dengan skema yang ada, maklumat ini mungkin ditolak atau diubah suai atau skema akan diubah suai.

Bertitik tolak daripada pandangan kognitivisme ini maka lahirlah satu pandangan tentang

cara manusia belajar iaitu secara Konstruktif. Mengikut Konstruktif, pengetahuan dibina secara aktif oleh murid yang berfikir. Murid ini tidak menyerap secara pasif sebarang pengetahuan yang disampaikan oleh gurunya, sebaliknya murid akan menyesuaikan sebarang maklumat baru dengan pengetahuan sedia ada mereka untuk membentuk pengetahuan baru dalam mindanya dengan bantuan interaksi sosial bersama rakan dan gurunya.

Teori Konstruktif

Dalam buku Anita E. Woolfolk, Piaget menganggap pembelajaran sebagai satu proses konstruktif kerana individu dikehendaki menyusun semula pemahaman dan minda mereka terlebih dahulu. Turut penting dalam memahami fahaman konstruktif adalah keupayaan seorang yang berbeza dari segi penggunaan otak kiri atau otak kanan bagi membentuk pelajar yang Global atau Analitik.

Jadual 3: Teori Fungsi Otak Terbelah Dua (R. Sperry & Ornstein ( 1969 )

Kawalan otak kiri

Kawalan otak kanan

Bahasa

Pola

Nombor

Bentuk

Fakta/logik

Imaginasi

Urutan/linear

Dimensi

Analisa

Manipulasi/globalisasi

Lirik

Rentak

Bukti

Penerokaan idea

Objektif

Subjektif

Tersurat

Tersirat

Kecenderungan analitik

Kecenderungan global

Jadual 4: Ciri-ciri pelajar global atau Analitik :

Pelajar analitik

Pelajar global

Belajar sendiri

Belajar bersama rakan sebaya

Suka belajar dalam cahaya terang

Suka belajar dalam cahaya samar

Makan selepas selesai kerja

Makan semasa kerja

Kedudukan belajar formal

Kedudukan belajar tidak formal

Lakukan kerja satu per satu

Lakukan beberapa kerja serentak

Fahaman konstruktif adalah pendapat mengenai pembelajaran sebagai persepsi individu berdasarkan pengalamannya jika berbanding dengan fahaman objektiviti yang berpendapat mengenai pembelajaran sebagai aktiviti penerimaan pengetahuan secara mutlak.

Jadual 5: Perbezaan Fahaman Objektiviti dan Konstruktif

FAHAMAN OBJEKTIVITI

FAHAMAN KONSTRUKTIF

Pengetahuan wujud secara bebas dan

bersifat mutlak

Pengetahuan tidak bersifat mutlak, fahaman hanyalah persepsi maklumat yang diterima

Pengetahuan boleh dipindah dari

seorang secara pakej

Pengetahuan tidak dapat dipindah kerana setiap manusia mempunyai persepsi tersendiri

Pembelajaran adalah proses penerimaan

pengetahuan secara pakej.

Pembelajaran mempunyai perkaitan dengan

struktur kognitif, pembentukan skemata,

asimilasi, adaptasi dan equilbrium

Guru sebagai sumber ilmu utama.

Guru hanya pemudah cara kepada pencapaian

ilmu pengetahuan.

Pengajaran bertujuan menyalurkan ilmu

pengetahuan dari guru kepada murid.

Pengajaran bertujuan menyusun dan membina konsep dan pengalaman murid semua mempunyai keupayaan yang sama untuk mentafsir sesuatu maklumat

Semua murid dianggap mempunyai

tafsiran yang sama dengan guru

terhadap apa yang disampaikan oleh

guru.

Setiap individu mempunyai persepsi yang

berlainan terhadap apa yang diajar berdasarkan

pengalaman masing-masing.

Mempunyai kata putus tentang apa yang

harus diketahui oleh murid.

Guru perlu mengubah peranan mengikut

pengalaman dan kefahaman murid

murid diuji untuk mengetahui sama ada

mereka dapat merekodkan dan mentafsir maklumat seperti mana yang diharapkan oleh guru.

Murid diuji untuk mengetahui tahap kefahaman dan cara merangka mengendalikan maklumat yang diterima.

Murid dianggap bijak apabila mereka

memberi respons yang diharapkan oleh

guru.

Murid dianggap bijak apabila mereka memberi respons yang konstruktif terhadap apa yang dibimbing oleh guru walaupun respons itu di luar tahap kefahaman guru.

murid dianggap sebagai pengawal

disiplin dan penguat kuasa peraturan

pembelajaran.

Guru dianggap sebagai pengurus kelas yang menangani masalah disiplin murid yang berbeza bagi menyesuaikan mereka dengan tahap kefahaman masing-masing.

Guru tidak mengharapkan apa-apa

pertambahan ilmu atau peningkatan

kefahaman tentang bidang yang diajar

hasil interaksi dengan murid.

Guru turut meningkatkan kefahaman tentang bidang yang diajar hasil interaksi dengan murid.

Rumusan

Teori perkembangan ini telah sedikit sebanyak memberi panduan kepada guru dan juga ibu bapa tentang perkembangan yang dilalui oleh seseorang kanak-kanak dan setiap kanak-kanak adalah berbeza dari segi perkembangan kognitif yang kemungkinan dipengaruhi oleh faktor-faktor lain seperti baka, persekitaran, makanan, kecerdasan dan sebagainya. Teori perkembangan ini telah sedikit sebanyak memberi panduan kepada guru dan juga ibu bapa tentang perkembangan yang lalui oleh seseorang kanak-kanak dan setiap kanak-kanak adalah berbeza dari sep perkembangan kognitif yang kemungkinan dipengaruhi oleh faktor-faktor lain seperti baka, persekitaran, makanan dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment